۱۳۸۶ اسفند ۷, سه‌شنبه

هشدار اسرائیل درباره همکاری ایران و کره شمالی



اهود اولمرت، نخست وزير اسرائيل، روز سه شنبه در توکيو، پايتخت ژاپن، هشدار داد که همکاری نظامی ايران و کره شمالی خطری برای آسيا و خاورميانه است.
اهود اولمرت که روز دوشنبه برای سفری چهار روزه وارد توکيو شده است، گفت: «ايران در خط مقدم محور شرارت قرار دارد و به همراه کره شمالی خطری برای ثبات آسيا و خاور نزديک به وجود می آورد.»
جرج بوش، رييس جمهوری آمريکا، در سال ۲۰۰۲ پيش از حمله اين کشور به عراق، کره شمالی، ايران و عراق را سه عضو «محور شرارت» خواند.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، نخست وزير اسرائيل اين سخنان را در ديدار و گفت و گو با «شيگيرو ايشيبا» وزير دفاع ژاپن بيان داشته است.يکی از مقامات بلند پايه اسرائيلی که نخواست هويتش فاش شود، به اين خبرگزاری گفت که «اهود اولمرت مدارکی را در مورد فروش موشک های بالستيک کره شمالی به ايران، در اختيار مقامات ژاپنی قرار داده است.»
گفته می شود که اهود اولمرت که برای نخستين بار به عنوان نخست وزير اسرائيل، از ژاپن ديدار می کند، از مقامات اين کشور خواهد خواست تا ايران را از نظر اقتصادی تحت فشار قرار دهد.
اسرائيل درماه های اخير از تصميمات شماری ازبانک های ژاپنی مبنی برمحدود کردن سطح معاملات خود با ايران و کاهش اعتبارات بانکی به ايران، ابرازخشنودی کرده بود.
هنگام سفر اخير اهود اولمرت به آلمان، رسانه های اسرائيل نوشته بودند که وی «مدارکی به نخست وزير آن کشورنشان داده که ثابت می کند، جمهوری اسلامی درمسيردستيابی به جنگ افزاراتمی است.»
اسرائيل اخيرا به فعاليت های ديپلماتيک خود برای افزايش فشار به دولت ايران برای توقف غنی سازی اورانيوم افزوده است.
۱۵ نفرازنمايندگان ارشد کنست (پارلمان اسراييل) ازهردو جناح ائتلاف دولت و اوپوزيسيون نيز درروزهای اخيردرحال سفر به پايتخت کشورهای غربی هستند تا آنها را نسبت به آنچه که «خطرات ناشی ازبرنامه های هسته ای ايران» می نامند، «توجيه» کنند.
دکتر يوسی بيلين رهبر جبهه متحد چپگرايان اسراييل و ازمعماران صلح اسرائيل با سازمان آزاديبخش فلسطين، نيز که دراين ماموريت های سياسی نقش دارد، پس ازاروپا راهی اميرنشين های خليج فارس شده تا با آنان نيز درباره طرح های هسته ای ايران و آنچه که اسرائيل «خطرات برنامه های اتمی ايران برای منطقه خليج فارس» می نامد، با مقامات اين کشورها گفتگو کند.
دکتريوسی بيلين يکشنبه و دوشنبه دردوحه با نخست وزير، وزير امور خارجه و شماری ديگر ازمقامات اميرنشين قطر دراين باره گفت وگو کرد.

هیچ نظری موجود نیست: