۱۳۸۶ اسفند ۵, یکشنبه

رائول کاسترو برادر فيدل کاسترو رهبر کوبا شد



به گزارش آژانس خبری تفتان به نقل از خبرگزاری فرانسه از هاوانا، مجلس کوبا امروز رائول کاسترو برادر فیدل کاسترو را بعنوان جانشین وی برای رهبری کشور انتخاب کرد.
پیش تر نمایندگان مجلس کوبا رائول کاسترو را برای تصدی رياست جمهوری کوبا پيشنهاد کرده بودند و فیدل کاسترو در حالیکه هنوز در بیمارستان بسر می برد، به این پیشنهاد رای موافق داد.
فیدل کاسترو که 81 سال دارد و به بیماری سرطان دچار شده هفته گذشته اعلام کرد که از قدرت کناره گیری خواهد کرد.
همزمان وزیر امور خارجه آمریکا از جانشین فیدل کاسترو خواست هرچه سریعتر روند دموکراتیزسیون را در کوبا آغاز کند.
خانم رایس گفت ما از دولت کوبا می خواهیم که مسیر تغییرات مسالمت آمیز و دموکراتیک را در پیش گیرد و در اولین گام همه زندانیان سیاسی را آزاد کرده و با رعایت حقوق بشر راه را برای برگزاری یک انتخابات آزاد و عادلانه در این کشور هموار سازد. وزیر خارجه آمریکا در ادامه گفت جامعه بین المللی نیز باید به کوبا برای قرار گرفتن در مسیر دموکراسی کمک کرده و از جامعه مدنی در این کشور حمایت کند.
همزمان یک کارشناس امور کوبا گفت نباید انتظار داشت روابط آمريکا و کوبا پس از کناره گیری فیدل کاسترو بسرعت تغییر یابد.
مدير مطالعات آمريکای لاتين در دانشگاه جرج تاون در مصاحبه با شبکه خبری سی ان ان گفت به نظر می رسد که رائول کاسترو، جانشین فیدل کاسترو مايل است الگوی چينی را در کشورش دنبال کند. پياده کردن الگوی چينی در کوبا نيازمند اصلاحات گسترده اقتصادی است که می تواند به بهبود روابط کوبا با آمريکا منجر شود.
وی افزود بجز هوگو چاوز، رئیس جمهور ونزوئلا، بيشتر کشورهای آمريکای لاتين مايلند که کوبا به سوی مردم سالاری حرکت کند و از انزوا خارج شود. آمریکا و اروپا نيز مايلند شاهد حرکت کوبا به سوی دموکراسی باشند.
مدير مطالعات آمريکای لاتين در دانشگاه جرج تاون افزود برخلاف فيدل کاسترو که فردی بنياد گرا به شمار می رفت، رائول برادر وی فردی واقع گرا است. با اینهمه کمی طول خواهد کشید تا آمريکا با رهبری جديدی که در کوبا حاکم می شود، کنار آيد و البته این موضوع بيشتر به عملکرد کوبايی ها بستگی دارد.
اظهارات دختر فیدل کاسترو درباره کناره گيری پدرش از قدرت
دختر تبعيدی فيدل کاسترو اعلام کرد پدرش به علت بيماری شديد تصميم گرفته است از قدرت کناره گيری کند.
آلينا فرناندز در سال 1993 کوبا را به مقصد اسپانيا ترک کرد. وی هم اکنون در آمريکا زندگی می کند.
دختر کاسترو گفته است که هيچ تماسی با پدرش ندارد و اين نظريه را که پدر وی قدرت را به رغم کناره گيری در دست خواهد داشت، رد کرد.
آلینا گفت مطمئن است پدرش هنوز بر مسند قدرت است ولی به مرور قدرت خود را واگذار می کند.
دختر تبعيدی فيدل کاسترو در پاسخ به اين سئوال که آيا بيماری پدر 81 ساله وی می تواند به مرگ او منجر شود، گفت اين مسئله مطرح است و پدرش به دليل همين بيماری نمی خواهد در انظار عمومی ظاهر شود.

هیچ نظری موجود نیست: