۱۳۸۶ اسفند ۹, پنجشنبه

'هفتاد درصد افغانستان' از کنترل دولت کرزی خارج است



به گزارش آژانس خبری تفتان به نقل از بی بی سی کارشناسان استخباراتی (اطلاعاتی) آمریکایی می گویند شورشیان طالبان، کنترل بیش از ده درصد خاک افغانستان را دردست گرفته اند.
این کارشناسان می گویند دولت رئیس جمهور حامد کرزی، فقط بر سی درصد این کشور کنترل دارد.
مایک مک‌کانل رئیس اداره ملی اطلاعات آمریکا به کمیته نیروهای مسلح سنای ایالات متحده گفت بیشتر خاک افغانستان، اکنون توسط رهبران قبیله ای اداره می شود.
در این جلسه به سناتورهای آمریکایی گفته شد که بخشی از موفقیت طالبان در افغانستان، به خاطر افزایش حمایت گروه القاعده از آنهاست.
دوازده ماه گذشته، خشن ترین دوره در افغانستان، از زمان سقوط طالبان با حمله ائتلاف تحت فرمان آمریکا در سال 2001 میلادی خوانده شده است.
'دولت ناتوان'
به گفته جاناتان بیل خبرنگار بی بی سی، کارشناسان مستقل سیاست خارجی در واشنگتن، قبلا هشدار داده بودند که شش سال پس از سقوط طالبان، افغانستان به گونه گسترده ای، در حال تبدیل شدن به یک دولت ناتوان است.
اکنون مایک مک‌کانل مدیر اداره اطلاعات ملی ایالات متحده، زمینه های این نگرانی را در برابر اعضای کمیته نیروهای مسلح، برجسته کرده و می گوید کنترل حدود هفتاد درصد خاک افغانستان، در دست رهبران قبیله ای و طالبان است.

ژنرال مایکل میپلز (Michael Maples) رئیس آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا نیز به این کمیته گفته هنوز مشکلات عمده ای بر سر راه تلاش ها برای کنترل مناطق بی قانون قبیله ای در جنوب افغانستان وجود دارد.
این باور وجود دارد که طالبان و القاعده، در مناطق قبیله ای مرز افغانستان و پاکستان، شبه نظامیان مسلح را آموزش می دهند و با استفاده از این مناطق، حملات خود در افغانستان را سازماندهی می کنند.
ژنرال میپلز گفت ارتش پاکستان، برای چنین نبردی، آموزش ندیده است.
او افزود که جبران این کمبود و تغییر چنین وضعیتی، چهار تا پنج سال زمان می برد.
ژنرال ارشد آمریکایی، مایکل میپلز، پیشتر گفت که ارتش پاکستان پایگاه های القاعده در مناطق هم مرز با افغانستان را، به طور بنیادی نابود نکرده است.

هیچ نظری موجود نیست: