۱۳۸۶ اسفند ۶, دوشنبه

«برادر فعال اجتماعی محکوم به اعدام بازداشت شد»



یعقوب مهرنهاد، فعال اجتماعی و روزنامه نگار در زاهدان به اتهام با «ارتباط با گروه جندالله» به اعدام محکوم شده است.
«برادر فعال اجتماعی محکوم به اعدام بازداشت شد»

ابراهیم مهر نهاد برادر نوجوان یعقوب مهر نهاد، روزنامه نگار و فعال اجتماعی که در زاهدان به اعدام محکوم شده است، برای دومین بار بازداشت شد.
این خبر در حالی منتشر شد که علیرضا جمشیدی، سخنگوی قوه قضاییه جمهوری اسلامی، سه شنبه گذشته در کنفرانسی خبری صدور حکم اعدام برای یعقوب مهرنهاد روزنامه نگار و فعال حقوق مدنی را تائید کرد اما گفت که وی به «ارتباط با گروه جندالله» متهم شده است.
بازداشت نوجوان ۱۶ ساله
منابع غیر رسمی در سیستان و بلوچستان طی دو روز اخیر از بازداشت ابراهیم مهرنهاد برادر ۱۶ ساله یعقوب مهرنهاد خبر می دهند.
بنابر گزارش سایت های محلی سیستان و بلوچستان، این نوجوان ۱۶ ساله روز پنج شنبه، دوم اسفند، در حالی که به همراه یکی از خویشاوندانش به نام فضل الرحمن چهراس که وی نیز ۱۶ سال دارد در حال بازگشت به خانه بود از سوی نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی انتقال یافته است.
ابراهیم مهرنهاد که ۱۶ ساله و دانش آموز دبیرستانی در شهر زاهدان است قبل از این نیز در اردیبهشت ماه گذشته به همراه برادرش یعقوب مهر نهاد به همراه چهار تن دیگر بازداشت و قریب به سه ماه در بازداشت به سر برده است.
ابراهیم مهرنهاد که ۱۶ ساله و دانش آموز دبیرستانی در شهر زاهدان است قبل از این نیز در اردیبهشت ماه گذشته به همراه برادرش یعقوب مهر نهاد به همراه چهار تن دیگر بازداشت و قریب به سه ماه در بازداشت به سر برده است.
خبر صدور حکم اعدام برای یعقوب مهر نهاد اولین بار روز دوشنبه، ۲۲ بهمن، از سوی رسانه های غیر رسمی در ایران منتشر شد. بنابر این گزارش ها، «دادگاهی در سیستان و بلوچستان، یعقوب مهر نهاد، روزنامه نگار و دبیر انجمن جوانان صدای عدالت را به اعدام محکوم کرده است.»
سایت خبرنامه امیرکبیر در همین خصوص گزارش داد که جلسه محاکمه این روزنامه نگار و فعال مدنی در دی ماه گذشته و بدون حضور خانواده و وکیل، در زاهدان برگزار و حکم اعدام یعقوب مهرنهاد نیز پنج شنبه ۱۸ بهمن به اطلاع خانواده او رسیده است .
به دنبال انتشار این اخبار بود که سخنگوی قوه قضائیه در کنفرانسی خبری در تهران صدور حکم اعدام برای یعقوب مهرنهاد را تائید کرد، اما گفت که علت صدور چنین حکمی به دلیل « ارتباط او با گروه جندالله» است.
سخنگوی قوه قضائیه این ادعا را که یعقوب مهر نهاد به اتهام فعالیت های دانشجویی و روزنامه نگاری اش به اعدام محکوم شده رد کرد ولی گفت: «این حکم قابل تجدید نظر خواهی است.»
آقای جمشیدی همچنین به اتهام یا جزییات پرونده یعقوب مهرنهاد که منجر به صدور حکم اعدام شده اشاره ای نکرد.
یعقوب مهرنهاد روز پنج شنبه، ششم اردیبهشت ۸۶، ساعاتی پس از پایان پنجمین همایش سالانه «جوانان پرسشگر، مسئولین پاسخگو» از سوی انجمن جوانان صدای عدالت که او دبیری آن را بر عهده دارد بازداشت شد. وی از آن هنگام در بازداشت به سر می برد.
ناظران براین عقیده اند که نهادهای امنیتی با هدف افزایش فشار به یعقوب مهرنهاد و جلوگیری از انتشار اخبار مربوط به این فعال اجتماعی محکوم به اعدام اقدام به بازداشت برادر نوجوان وی کرده اند.
برادرش ابراهیم مهرنهاد و چهار تن از دیگر بازداشت شدگان با گذشت سه ماه از دستگیری شان در اواسط تابستان گذشته آزاد شدند.
ادامه بازداشت های خانوادگی
خبر بازداشت ابراهیم مهرنهاد تاکنون از سوی قوه قضائیه به طور رسمی اعلام نشده اما در ماه های گزارش های مشابهی از بازداشت های خانوادگی فعالان اجتماعی و دانشجویان تائید شده است.
در ۱۰ شهریور سال جاری ماموران امنیتی در زنجان، لیلا حیدری همسر و علیرضا متین پور برادر سعید متین پور، روزنامه نگار و فعال اجتماعی زنجانی را که از ماه ها قبل در بازداشت به سر می برد بازداشت کردند.
لیلا حیدری و علیرضا متین پور تا هنگام بازداشت به اطلاع رسانی در خصوص وضعیت نامناسب سعید متین پور در زندان می پرداختند.
در ۲۴ دی امسال نیز ماموران اداره اطلاعات سنندج، «فاطمه گفتاری» مادر یاسر گلی، دانشجوی زندانی را بازداشت کردند.
پس از آن عمار گلی برادر این دانشجوی زندانی اعلام کرد که پیشتر ماموران، پدرشان را نیز برای یک هفته بازداشت کرده و از وی خواسته بودند که در مورد شرایط فرزند زندانی خود خبر رسانی نکند.
با چنین سوابقی از بازداشت های خانوادگی ناظران براین عقیده اند که نهادهای امنیتی با هدف افزایش فشار به یعقوب مهرنهاد و جلوگیری از انتشار اخبار مربوط به این فعال اجتماعی محکوم به اعدام اقدام به بازداشت برادر نوجوان وی کرده اند.
رادیو فردا

هیچ نظری موجود نیست: