۱۳۸۶ اسفند ۷, سه‌شنبه

ایران به پرداخت ۳۳ ميليون دلار غرامت محکوم شد



دادگاهی در آمریکا روز دوشنبه با مسئول دانستن ایران در بمبگذاری سفارت اسراییل در آرژانتین که در سال ۱۹۹۲رخ داد، تهران را محکوم به پرداخت ۳۳ ميليون دلار غرامت کرد.
الن سيگال هيوول، يکی از قضات دادگاه فدرال آمريکا گفت که ايران مسئول انفجار سفارت اسرائيل در آرژانتين است که ۲۹ کشته بر جای گذاشت.
به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، قاضی هيوول دستور داده که ايران، ۳۳ ميليون دلار به بيوه ديويد بن رافائل، پدرش و فرزندانش به دليل رنج و دردی که برای آنها بوجود آورده، پرداخت کند.
ديويد بن رافائل که در آمريکا به دنيا آمده و سپس به اسرائيل مهاجرت کرده بود، يکی از کشته شدگان اين انفجار است.
مقام های اسراییلی و آمریکایی گروه حزب الله لبنان را مسئول انفجار در اين سفارت می دانند و می گويند که بدون پشتيبانی مالی ايران عمليات حزب الله و سازماندهی اين گروه امکان پذير نبود.
نهادهای اطلاعاتی اسرائيل و نيز مقاماتی از کشور آرژانتين، عماد مغنيه، يکی از رهبران حزب الله که اخيرا در دمشق ترور شد را، عامل طراحی اين عمليات بمبگذاری در بوئنوس آيرس معرفی کرده بودند.قوانين ايالات متحده معمولا مانع شکايت افراد از کشورهای خارجی می شوند. اما کشورهايی که حامی تروريسم معرفی شده اند، در این زمینه مستثنی محسوب می شوند.
دولت آمريکا از سال ۱۹۸۴جمهوری اسلامی ايران را به عنوان يکی از کشورهای حامی تروريسم معرفی کرده است.
طبق حکم قاضی هيوول، خانواده بن رافائل می توانند سعی کنند اين ۳۳ ميليون دلار را از توقيف دارايی های دولت ايران در نقاط مختلف جهان به دست بياورند؛ امری که به نظر بسیاری از کارشناسان بسيار مشکل خواهد بود.
شکايت های ديگر
اين نخستين بار نيست که يک دادگاه آمريکایی دولت ايران را به خاطر آنچه که دست داشتن در اقدامات تروریستی اعلام کرده است، محکوم به پرداخت غرامت می کند.
در سپتامبر سال گذشته نيز يک قاضی فدرال در آمريکا دولت ايران را محکوم به پرداخت دو ميليارد و ۶۵۰ ميليون دلار به خانواده های ۲۴۱ نفر از نظاميان آمريکا کرد که در بمبگذاری سال ۱۹۸۳ در بيروت کشته شدند.
حدود شش هفته پيش نيز، با شکايت خانواده ای ايرانی در لوس آنجلس، يک دادگاه منطقه ای در آمريکا حکم داد که جمهوری اسلامی ايران بايد مبلغ ۴۶۶ ميليون دلار به خانواده يک ايرانی اعدام شده غرامت پرداخت کند.
خانواده سياوش بيانی که بيش از يک دهه پيش به اتهام جاسوسی در ايران اعدام شده است، بر اساس حکم دادگاه بايد اين غرامت را دريافت کنند.
علت مقصر شناخته شدن دولت ايران در اعدام این ایرانی، «عدم طی مراحل قانونی» و «حضور نداشتن وکيل مدافع» بوده است.
سياوش بيانی افسر ارشد نيروی هوايی ايران بود که پس از انقلاب سال ۱۳۵۷ با خانواده اش به ايالات متحده پناهنده شد و تابعيت آمريکايی گرفت. او در سال ۱۹۹۵ برای عيادت از مادرش، که به سرطان خون مبتلا شده بود، به ايران مراجعت کرد و بازداشت شد و در سال ۱۹۹۷ به دار آويخته شد.
ايران تاکنون احکام دادگاه های آمریکا را به رسميت نشناخته و حتی وکيلی برای دفاع از خود به اين دادگاه ها نمی فرستد.

هیچ نظری موجود نیست: