۱۳۸۶ اسفند ۶, دوشنبه

رژیم ولایت فقیه اقليت ترکمن در ايران را سرکوب می کند

دیدگاه واشنگتن از صدای آمريکا: فعالان حقوق بشر ميگويند گزارشهای تازه بدست آمده از نقض فزاينده حقوق اقليت ترکمن در ايران حکايت می کند. مرگ «حسام الدين خديور» ماهيگير ترکمن از روستای «چاپاق لی» در نزديکی های بندرترکمن که از سوی ماموران گارد ساحلی معروف به «حراست دريا» در تاريخ ۲۸ دسامبر اتفاق افتاد موج تازه ای از ناآرامی در آن منطقه را ايجاد کرد. ماموران حراست دريا ماهيگيری غيرقانونی در محدوده مورد حراست را علت تيراندازی و مرگ اعلام کرده اند.
عبدالغفار ستايش مدير مرکز حقوق بشر در زمينه اقليت ترکمن ايران که در کانادا مستقر است می گويد بيش از پانصد تن از وابستگان و دوستان ماهيگير مقتول، دو روز پس از اين حادثه به نشانه اعتراض دست به اشغال پاسگاه نيروی انتظامی در روستای چاپاق لی زده و آنجا را به آتش کشيدند. پس از آن به بندرترکمن رفته ساختمان فرمانداری را محاصره کرده اقدام به شکستن شيشه های ساختمان و شعار دادن پرداختند.
بنا به گزارش سازمان عفو بين الملل، در اين زمان نيروهای انتظامی و امنيتی وارد عمل شده، با سرکوب تظاهرات و دستگيری بيش از سيصد تن از آنان، عملاً حکومت نظامی و منع مقررات رفت و آمد برقرار کردند. مقامات امنيتی تعدادی از دستگيرشدگان را به زاهدان تبعيد کرده و تعدادی را نيز روانه زندان کردند. بنا به گزارش سازمان عفو بين الملل، وضعيت جسمانی دوتن از دستگيرشدگان به نامهای جمشيد آذرپور و حاجی امان خديور، برادر بزرگتر ماهيگير کشته شده وخيم است.
پرزيدنت بوش در اين باره گفت: «حاکمان ايران مردم خوب و بااستعداد را زير فشار گذاشته اند.» او افزود پيام ما به مردم ايران بسيار روشن است: ما به تاريخ و فرهنگ شما احترام می گذاريم و ما چشم به راه فرارسيدن آزادی شما هستيم.»

هیچ نظری موجود نیست: