۱۳۸۶ اسفند ۹, پنجشنبه

یک معلم کرد به اعدام محکوم شد



به گزارش آژانس خبری تفتان به نقل از بی بی سی فرزاد کمانگر، معلم و فعال مدنی کرد به جرم عضویت در حزب کارگران کردستان (پ ک ک) که در ترکیه فعالیت می کند به اعدام محکوم شده است.
فرزاد کمانگر، دبیر هنرستان کار و دانش شهرستان کامیاران در جنوب استان کردستان، عضو انجمن صنفی فرهنگیان و انجمن زیست محیطی ئاسک (آهو) بوده و با نام مستعار "سیامند" در ماهنامه فرهنگی - آموزشی رویان که به اداره آموزش و پرورش کامیاران تعلق دارد قلم می زده است.
وی که در زمینه حقوق قومی و مسائل زنان فعال بوده، در امرداد 1385 (ژوئیه 2006) همراه با دو فعال کرد دیگر به نامهای علی حیدریان و فرهاد وکیلی در تهران دستگیر و هر سه نفر به عضویت در حزب کارگران کردستان (پ ک ک) متهم شدند که در ترکیه فعالیت می کند.
هر سه متهم از آن زمان تاکنون در زندان اوین تهران و همچنین بازداشتگاههای گوهردشت کرج، کرمانشاه و سنندج به سر برده اند.
فرزاد کمانگر در طول دوره بازداشت با ارسال نامه ای به خارج از زندان از شکنجه خود خبر داده و فعالان حقوق بشر می گویند که وی به دلیل جراحات ناشی از شکنجه دو بار به بهداری زندان انتقال یافته است.
در گزارش دیده بان حقوق بشر آمده که هنگامی که خلیل بهرامیان، وکیل فرزاد کمانگر با وی ملاقات کرده، دست و پای موکل او بر اثر بدرفتاری با وی در بازداشت و بازجوییها می لرزیده است.
دوشنبه گذشته (25 فوریه) شعبه سی ام دادگاه انقلاب تهران فرزاد کمانگر را به جرم اقدام علیه امنیت ملی به اعدام محکوم کرد و برای علی حیدریان و فرهاد وکیلی علاوه بر اعدام، مجازات ده سال زندان نیز در نظر گرفت.
گروه دیده بان حقوق بشر که به حکم صادره علیه فرزاد کمانگر اعتراض کرده از قول خلیل بهرامیان، وکیل او اعلام کرده که محاکمه بر خلاف موازین دادرسی در ایران صورت گرفته و غیرقانونی است.
136 تن از معلمان شهرستان کامیاران با صدور بیانیه ای خواستار آزادی فرزاد کمانگر شده و اعلام کرده اند که با توجه به شناخت و آگاهی از پیشینه کاری و اجتماعی او هیچگونه کار و فعالیت خارج از عرف و قانون جمهوری اسلامی از وی مشاهده نکرده اند و او را فردی متعهد به حرکت و فعالیت در چارچوبهای قانونی صنفی و مدنی می دانند.

هیچ نظری موجود نیست: